Sandtray

Terapeutické pískoviště

Hra je pro děti tou nejpřirozenější cestou k sebevyjádření a nástrojem komunikace. Dospělý může díky hře pochopit situaci dítěte, nahlédnout na podstatu jeho problému a díky tomu pomoci dítěti, aby samo hledalo řešení své situace. Dítě se učí zodpovědnosti za své chování a získává kompetenci samo rozhodovat o tom, jak se mu bude dařit. 

Sandtray (terapeutické pískoviště) je metoda, která se využívá při práci s dětmi, dospívajícími, ale i dospělými klienty. "Metoda sandtray vytváří bezpečný prostor pro rekapitulaci životních situací a postojů a pro odžití potlačených emocí. Je to prostor, ve kterém se klienti mohou měnit". Více na webu https://www.sandtray.cz/.

Ve své psychoterapeutické praxi využívám metod psychodynamicky orientované psychoterapie. Při práci s dětmi dále arteterapeutických technik, Blízká je mi také gestalt terapie (F.Perls) a přístup zaměřený na klienta (C.R.Rogers) nebo existenciální psychoterapie (I.Yalom) a logoterapie (V.E.Frankl). Naopak méně u mne najdete techniky behaviorální nebo KBT přístup.

Chcete nás kontaktovat?

Sandtray

terapeutická práce na pískovišti

V Sandtray vidím velký potenciál, především proto, že se jedná převážně o neverbální způsob práce. Jako terapeuti můžeme tedy rychleji dítě zapojit do procesu. Dítě se příliš nebrání, hraní mu je blízké, je to pro něj bezpečné, zná to a nemusí mít tolik ostychu jako při mluvené řeči. Velmi významné je v Sandtray to, že se jedná o projektivní metodu. Klient tak může prostřednictvím zástupných figurek ukázat, co prožívá a co je pro něj aktuálně důležité. Dítě má možnost odžít si náročné situace, připravit se na něco, co ho čeká, hledat jiná řešení v situacích, které pro něj nejsou komfortní. Úkolem Sandtray je posilování klienta, především jeho sebedůvěry a toho, že zvládne svůj problém vyřešit sám. Sandtray vede klienty ke změně. Terapeut se na změnu soustředí a vyhledává příležitost, aby ukázal klientovi, kde by ke změně mohlo dojít. Vede ho pomocí dotazování jak na konkrétní situaci v pískovišti, tak na jeho prožívání při práci. Terapeut je v procesu především průvodcem, vytváří pro dítě bezpečný prostor, pomáhá mu hledat to, co dítě potřebuje. Projevuje zájem o dítě. Vyjadřuje to, že chce nahlédnout do jeho světa. Terapeut popisuje proces. Soustředí se na momenty, které by mohly klientovi pomoci ke změně. Klienta bere takového, jaký je, přijímá ho bez výhrad. Stává se jeho spojencem. Dítě si samo určuje intenzitu prožitku. Sandtray odkrývá naše nevědomí, v tom je jeho velká síla. Klient zobrazuje prostřednictvím figurek to, co pro něj může být těžké formulovat slovy. Jako příklad bych uvedla postavičky různých zvířat (had, drak) nebo figurek (čarodějnice, bojovník), kterými dítě ukazuje např. ohrožení. Vždy je však důležité ptát se dítěte, co daná figurka znamená, naše fantazie může být totiž milná. Pro děti je také těžké vyjadřovat emoce, i v tomto Sandtray velmi pomáhá. Různé emoce mohou představovat různé figurky a předměty, dítě tak může vyjádřit emoci, kterou zná, ale nemá pro ni jméno. My mu pak pomáháme emoci pojmenovat. Prostřednictvím figurek mohou klienti externalizovat svůj problém a dívat se na něj z povzdálí, z bezpečné vzdálenosti.

Více zde: https://www.sandtray.cz/news/lokajickova-renata-zaverecna-prace-rocniho-vycvikoveho-kurzu

Bc. Renáta Lokajíčková, DiS. Tel.: 731 468 497, IČ 05525241
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky